RONNI BOYSEN PRESENTS BLACK PEARLS VOL.9: LET’S HAVE SOME FUN

Artiest info
 
facebook
 

Lang voordat de markt overspoeld werd met goedkope copycat-releases van lage kwaliteit, stond ROCKSTAR Records samen met ACE Records en Bear Family Records bekend om hun heruitgaven van hoge kwaliteit en hun “Killer-No-Filler”-ideologie. RR slaagde waar grote labels faalden, door de muziekfans te voorzien van zowel uitgegeven als niet-uitgegeven muziek van klassieke R'n'R-artiesten. Atomatic en Koko Mojo Records zijn zelfstandige divisies van het bvba Rockstar Records Limited. Het Rockstar Records label werd opgericht in 1979 en is gevestigd in de UK in het Spindrift Records House in Clacton-on-Sea in het graafschap Essex. De zetel van KM Records is gevestigd in de tweede grootste stad van Ierland, Cork.

Het doel van Koko Mojo Records is heel simpel: onder de noemer Blues/R&B dansbare muziek uit de jaren 1950 uitbrengen. Hun cd-compilaties zijn samengesteld door ervaren dj's en hun belangrijkste doel is om je te laten dansen “From Argentina via Los Angeles to Ireland, from Blues to Hillbilly and Rockabilly...”.

De huis DJ, die heelwat cd’s voor KM compileerde is Victor Mac, beter bekend als “Little” Victor, The Beale Street Blues Bopper en ook DJ “Mojo” Man. Mac is een Italiaans-Amerikaanse blues en roots zanger, gitarist en mondharmonicaspeler. Daarnaast is hij ook vinyl verzamelaar, musicoloog, entertainer, dj, songwriter en producent. Hij is vooral bekend door zijn samenwerking met Louisiana Red op de albums ‘Back to the Black Bayou’ (2009) en ‘Memphis Mojo’ (2011).

In 2018 bracht Victor ‘Deluxe Lo-Fi’ uit. Het album werd opgenomen in een periode van acht jaar met verschillende muzikanten, waaronder de Downhome Kings, Kim Wilson, Big Jon Atkinson, Rusty Zinn, Carl Sonny Leyland, Steve Lucky en Harpdog Brown.​ Het werd in hetzelfde jaar in het VK door The Blues Lounge verkozen tot "Album of the Year" en ook in Scandinavië door het tijdschrift Blues News.

BLACK PEARLS VOL.9: LET’S HAVE SOME FUN

Voor VOL.9 ‘LET’S HAVE SOME FUN’ van de reeks BLACK PEARLS ging Ronni Boysen opnieuw op zoek naar R&B-singles rond het thema “Rhythm Rockin’ Boogie”. Hij belandde zo voor de opener bij JESSE THOMAS & ORCHESTRA en zijn Let’s Have Some Fun”, de titelsong van dit 9de deel van de reeks. JOHNNY SELLERS, ooit ontdekt door Mahalia Jackson staat daarna aan de deur met zijn “Heavyweight Mama”. Een andere “mama” is BLANCHE THOMAS, een jazz en blues zangeres uit New Orleans. Ze zong met Louis Armstrong, Al Hirt, Pete Fountain en ‘Papa’ French en trad op op jazzfestivals, in Carnegie Hall, in de Hollywood Bowl en bij de feestelijke opening van het Kennedy Center in Washington, D.C. 1967 met Louis Cottrell. Haar “You Ain’t So Much a Much” doet denken aan Big Mama Thornton. GEORGE “Mr. BLUES” JACKSON. Zijn Hold Me” is een prachtig staaltje van New Orleans R&B. “Got Loaded” was een nummer 1 hit voor PEPPERMINT HARRIS. Zijn “Hey Little Schoolgirl” dat Boysen hier koos klinkt wel heel bekend in de oren! Wat een pianist haalde BERNIE HARDISON in huis voor zijn “Love Me Baby” en dat MILIN JOE gitaar kan spelen laat hij blijken op “Sleepwalkin’ Woman”. Met H-BOMB FERGUSON krijgen we met “She Don’t Want Me” een portie jumpblues. Ray Charles had met “Mary Ann” in 1957 een hit te pakken. Het was een nummer over Mary Ann Fisher die als bordenwasser in contact kwam met Charles. Ze werd een zangeres in zijn band en toerde met hem van 1955 tot 1958. Of ze kan zingen laat ze na PERCY WELCH’s ”Back Door Man” horen op “Wild as You Can Be”. ROY BROWN inspireerde vele groten. Zijn “She’s Gone too Long” kende ik überhaupt niet. JOE WEAVER, een pianist mag als laatste de rij afsluiten. In de beginjaren van Motown was Weaver veel te horen op het bekende label. Hij werkte ook samen met legendes als John Lee Hooker en Marvin Gaye. De afsluiter is een instrumental, “Too Hot to Trot”.

‘BLACK PEARLS VOL.9: LET’S HAVE SOME FUN’ is een compilatiealbum met 28 originele nummers uit de jaren vijftig/zestig, die staan voor typische soms stevige, rauwe r&b. KM-Records archiveert opnieuw een deel van de muziekgeschiedenis, die aan de basis ligt van wat nu wereldwijd vele muzikanten motiveert om te spelen en die vele muziekliefhebbers boeit…”

Eric Schuurmans